Persbericht: Ereloonsupplementen zijn bekommernis voor alle ziekenfondsen

Persbericht: Brussel, 21 november 2016

Het aan banden leggen van ereloonsupplementen is al geruime tijd een heikel punt in onze gezondheidszorg en maakt deel uit van een bredere problematiek over de financiering van onze ziekenhuizen.

In het Nationaal Intermutualistisch Comité (NIC) en andere overlegorganen is in dit verband al heel wat werk verricht, en met succes. Zo zijn ereloonsupplementen voor meerpersoonskamers sinds januari 2013 afgeschaft. De ziekenfondsen moeten blijven samenwerken om ziekenhuisfacturen billijk en betaalbaar te houden. Enkele mogelijke structurele maatregelen zijn:

• een correcte vergoeding van medische prestaties en een daaraan gekoppelde herijking van de nomenclatuur;
  • een systeem van ereloonsupplementen dat afgestemd is op de veranderende normen en standaarden in de zorg;
  • een transparant financieringsmodel voor de ziekenhuizen;
  • een zo hoog mogelijke conventioneringsgraad van zorgverstrekkers.

Daarnaast zijn er nog meer problemen die een rechtvaardige en transparante ziekenhuisfactuur voor de patiënt in de weg staan. Zo zijn er gevallen bekend waarbij leden van de ene mutualiteit voor net dezelfde zorg minder betalen dan leden van andere mutualiteiten. Deze kwestie sleept al minstens 6 jaar aan en verdient prioriteit. Ook de terugbetaling van remgelden via de aanvullende voordelen van het ziekenfonds heeft een plaats in dit debat. Die terugbetaling ondergraaft de aantoonbare voordelen van het principe van remgeld.

De Liberale Mutualiteit blijft ervoor pleiten om een intermutualistisch plan van aanpak alle kansen te geven en toont zich zowel in deze als andere dossiers een constructieve partner.

Geert Messiaen

Secretaris-generaal